Veel lof voor Vrijheidsprogramma

In de afgelopen week mochten wij als Dorpsraad Oploo veel complimenten ontvangen voor het meer dan geslaagde programma rond 80 jaar Vrijheid. Onze dorpsraad, die doorgaans verenigingen en inwoners ondersteunt bij hun activiteiten, had hiertoe in april van dit jaar het initiatief naar zich toegetrokken met een aanbod voor alle inwoners van het dorp.

Het veelzijdige programma voor jong en oud, samengesteld door een werkgroep van de dorpsraad, bracht de hele gemeenschap op de been. Velen waren actief betrokken bij de feestelijke vieringen, anderen genoten als toeschouwer van de verschillende onderdelen van het programma. Het was een bewijs voor de grote gemeenschapszin in het dorp.

Hoogtepunten
Een waar hoogtepunt was op zondag 22 september de brunch voor 80-Plussers, de inwoners die de bevrijding nog hebben meegemaakt. Ook het daaropvolgende Bevrijdingsconcert in de Matthiaskerk viel duidelijk in de smaak. De groepen 7 en 8 van de basisschool hingen op 25 september aan de lippen van hun gids in het oorlogsmuseum in Overloon. En de heemkring zag velen een bezoekje brengen aan de expositie over oorlog en bevrijding, die op 22 september in de voorkamer van het gemeenschapshuis was ingericht. Voor een waardige afsluiting tenslotte zorgde het Matthiasgilde op 25 september, toen klokslag 17.00 uur het eigenlijke moment dat de geallieerde troepen in 1944 Oploo bevrijdden werd gevierd. Na een serenade door de bazuinblazers van het gilde las Mantje Vloet van de dorpsraad het passende gedicht ‘Vrijheid’ voor.

Het was voor veel inwoners een week van veel indrukken. Velen waren bijna overal bij present, maar niet iedereen kon alles meemaken.  Gelukkig is veel vereeuwigd en de dorpsraad heeft intussen een hele serie foto’s van de verschillende activiteiten op haar eigen website geplaatst. Ook is hier de korte film te vinden, waarop vier dorpsgenoten vertellen hoe ze bevrijding destijds hebben beleefd.

Zeventig senioren en hun begeleiders schoven zondagochtend aan voor een heerlijke brunch, met als toetje de première van de film waarin vier dorpsgenoten verhalen over de bevrijding.
Het Bevrijdingsconcert, dat werd verzorgd door muziekvereniging Excelsior en de koren Joyim en Zowwa Zuuver, werd door 200 bezoekers bijgewoond.
Velen liepen even de voorkamer van het gemeenschapshuis binnen, om een blik te werpen op de expositie over oorlog en bevrijding die de heemkring hier had ingericht.
Het bazuinkwartet van het Matthiasgilde werd met een jeep voorgereden op het voorplein van de Matthiaskerk, waar ze een serenade aan de Vrijheid brachten.
Mantje Vloet van de dorpsraad las tijdens het Bevrijdingsmoment het toepasselijke gedicht ‘Vrijheid’ voor. Verder op de foto Luuk van den Bosch (voorzitter dorpsraad), Marion van Daal, Lucie van Riet, Haida Hubers en Jet Lenkens.

Nieuwsoverzicht